Annons
539 796 visningar · Publicerad 4 år sedan

Privata vägen till mc-kort del 4/4

Publicerad av:
Fredrik Andersson
0 0 0

Dags för en trip till stan! Här sätter man verkligen trafik regler, fordonskontroll och föraruppsikten på test!

Är det 30 här? Får vi svänga? Enkelriktat? Cykelbana? Övergångsställe? Ja ni vet, det blir som ett rullande teori prov.
Den stora dagen närmar sig, och vi nöter på in i det sista för att verkligen förstärka våra chanser till att klara uppkörningen!

Uppkörningen med Mikes egna ord:
” Uppkörning
Dagen D är här, det är nu det gäller. Såklart är man väldigt nervös och taggad, och vädret ville inte bättre än att ösa ner med regn. Väl på platts på Gillingebanan så blir vi instruerade av inspektören vad han vill se och vad han förväntar sig. Han försöker lugna ner oss och ta bort nervositeten så gott det går. Och han gör ett väldigt bra jobb i det, men en viss nervositet sitter ju såklart kvar.

Vi börjar med lågfartsbanan, jag är väldigt nervös och lyckas inte riktigt få den helt godkänd, inspektören tycker vi går vidare och återkommer senare. Bort till högfartsbanan, det regnar som sagt och man är lite orolig att det ska vara halt, men inspektören säger att han har det i åtanke och att jag ska göra det bästa av situationen. Första försöket blir lite ostabilt, men på andra så sitter det bra. Undanmanövern är fin och vändningen går utan nån direkt dramatik.
Sen blir det över till bromstestet och här går det riktigt bra! Exemplariska inbromsningar från både 70 och 90 km/h.

Och med den segern i ryggen tog vi oss an lågfartsbanan en gång till, och även här blev det seger. Nu får man vänta tills resten har har kört på manöverbanan, så en kopp kaffe intas och det snackas mellan eleverna. Tre av fyra klarade manöverbanan och får fortsätta ut i trafiken.

Trafikdelen av uppkörningen är där det läggs mest tyngd. Här kollas det hur ens riskbedömning, placering, tempo, planering och framförande av motorcykeln utförs. Vi får ett intercom system på hjälmen att få instruktioner ifrån, och blir instruerade att bara tänka på oss själva, instruktören finns inte. Finns det en lucka så ta den, vilket jag gör i första rondellen och kör ifrån instruktören som skyndar ikapp. Inga problem med det.

Det bär av mot Åkersberga på motortrafikleden, här kollas det noga på att man vrider på huvudet samt håller avstånd. Sen in på mindre vägar där det blir vändningar och körning i bostadsområden. Återigen så gäller det att vända på huvudet och läsa av omgivningen. Kan tilläggas att jag tog fel utfart ur en rondell, men som instruktören sa:
-Du är inte här för att navigera, utan att visa hur du framför dig i trafiken, vänd på lämplig platts. 

Inga som helst problem alltså. Så bär det av tillbaka mot gillingebanan där det konstateras att det inte är jätte mycket kvar av säsongen (3:e september). Jag har alltså klarat det, lyckan är obeskrivlig. Självfallet blev det åka av resten av dagen, regnet störde inte det minsta. ”

Stort grattis till Mike som nu har tagit sitt A-kort! Det har du förtjänat!

Det var sista avsnittet i denna serie, vi kommer snart släppa en serie där Mike letar hoj!
Håll utkik efter denna, tillsvidare vill jag tacka alla läsare som tagit sig tid att läsa och jag hoppas att det har varit intressant. Tryck gärna "gilla" nedan för mer liknande artiklar.