Vår målbild

mcparken har riktigt höga ambitioner. Vi kommer att bli den naturliga leverantören av tjänster runt en mängd områden som kommer beröra hela branschen, dess upplägg och sätt att arbeta på. Vårt mål är att bli den naturliga platsen för massor av människor och tjänster där vi sparar mycket pengar för alla parter som istället kan användas på ett mer effektivt sätt.

Det vi löser

Mängder av sajter och tjänster har under årens lopp blossat upp. Några faller och några håller sig kvar på marknaden. Exempel på stora satsningar är Wayke som satsat på bilmarknaden som inte har tagit fart än. Andra liknande som Blocket, Bytbil, Wroomberg eller Wayke har arbetat med liknande tjänster under många år. Några av dessa tjänsten skapar både positiva och negativa funktioner där marknaden och behovet kan dra åt olika håll. Det är här vi kommer in. Vårt mål är att göra det lilla extra, och tillsammans. Vi skapar en naturlig plattform där teknologi, innovation och affärsutveckling i en bransch som "arbetat på samma sätt" mot varandra länge nu kan ta nästa steg. Många säger, det har sagts förr. Men vi kan också skryta med att under 30 år med affärsutveckling som erfarenhet så handlar det om att ha tålamod att få med alla, och det har vi!

Idag är nästan 85% av alla annonser utlagda av handlare, ungefär lika många kunder köper en motorcykel på avbetalning. Resterande 15% är privata annonsörer - den största delen av annonserna läggs på Facebook, som är gratis. Vår ambition är att låta dessa två läger mötas, givetvis med gratis annonsering och på samma plats. Därmed löser vi att marknaden inte sprids ut och gör det svårt för en köpare att hitta just den produkt som eftersöks.

För att knyta ihop dessa behov och utmaningar så har mcparken kommer in med mål att lösa dessa utmaningar som uppstår.

Nya modeller får ett upplyft

Under arbetet av att konstruera mcparken märkte vi att stora mängder annonser handlar om nya fordon. En annons av ett nytt fordon kunde innehålla olika former av bilder, ett hopplock av data och information i ett virrvarr. Genom att samarbeta med importörer kommer vi därför att skapa digitala tjänster där importören som är bäst på sina produkter skapa en "produktkatalog" som sedan handlare kommer att kunna välja från, sätta sitt pris och därigenom blir det alltid rätt information, kunden vet vart det nya fordonet finns och till vilket pris.

Tar sedan ett fordon slut (för det kommer oftast bara några stycken av en modell till Sverige) så kan man som kund få direktkontakt med generalagenten i Sverige och göra en intresseanmälan. Anser då tillverkaren att det finns intresse att importera flera till landet så kommer det göras. Detta har aldrig varit så enkelt som det kommer bli nu.

Digitala tjänster

Med hjälp av den digitala kompetensen och innovationsförmåga som vi har så ser vi alltid nya affärsnyttor, ökad säkerhet, effektivisera och sänka kostnader eller öka intäkter. Dessa drivkrafter använder vi för att tillsammans med berörda ta fram nya digitala tjänster.

Att bygga digitala tjänster som exempelvis formulär vid försäljning av ett fordon, att göra säkra banktransaktioner så ett ägarbyte går rätt till eller hålla reda på bokningar är något som vi arbetar parallellt med hela tiden.

Dessa tjänster är de vi kommer fokusera på för att få intäkter till att driva tjänsten vidare. Så med hjälp av dessa tjänster kommer branschen också att digitaliseras och med dessa förändringar och förbättringar så kommer många av de komplicerade och tidskrävande tjänsterna förenklas avsevärt. Du kommer inom kort få se flera digitala tjänster när du skall sälja eller köpa ett fordon, detta inom inte allt för lång tid.

Vi är fristående

Genom att vi inte premierar någon handlare, någon kund, någon produkt eller importör kan vi agera på ett smakfullt och neutralt sätt. Eftersom alla drygt 150 handlare i Sverige är direkta konkurrenter så kan vi försöka att agera utifrån samtligas bästa, utan att behöva vara orolig för att säga något fel eller premiera någon annan.

Med fristående innebär också fler möjligheter, vi kan förhoppningsvis ansluta en mängd personer som brinner för den här branschen, skribenter, influensers och mycket mer. Mängder av värdefull information skapas dagligen på exempelvis Facebook. Det är synd för det blir inte sökbart där på samma sätt som det blir om informationen hamnar på mcparken. Då är det till gagn för samtliga. Detta är också en ambition, att öka kunden och köparens kompetens, att få handlaren att förstå kundens behov, att få tillverkare att erbjuda produkter som vi vill köpa och så vidare. Möjligheterna är oändliga, det handlar mycket om energi och kanalisera kunskap och glädje till att vilja både bidraga och konsumera information och kunskap.

Lättare att beställa mer

När en ny eller begagnad annons säljs så finns det ofta fler saker som skulle vara intressanta att köpa, originaltillbehör, nya däck eller andra produkter eller tjänster. Varför inte beställa en 100-milaservice direkt när du hämtar din nya hoj? Vi kommer erbjuda fler och fler tjänster över tid.

Vi ser också en fördel i att exempelvis beställa både motorcykeln och däck på samma avbetalningsplan som själva motorcykeln. Att det kostar 52 kr per månad extra för ett par helt nya däck är ju självklart attraktivt. Modellen är enkel, du vet exakt vad du kommer betala för hela paketet. Det är din ekonomi som kommer avgöra vad du vill ha till för att maximera säkerhet och glädje under lång tid.

Med data kan man göra mycket

Tack vare den information som kommer in så kan vi också erbjuda informationen tillbaka, snyggt paketerad för era behov. Det kan röra sig om att historiskt se vad ett fordon kostar eller har kostat. Det kan handla om hur många ägare ett fordon haft, eller framöver hur många skador som skett. Det kan också handla om att digitalisera en "servicebok" som idag erbjuds av varje tillverkare, men inte någon som är generell för alla handlare och fordon.

Som ni förstår så är begränsningarna egentligen bara baserad på vilken fantasi man har för att förbättra branschen, och jag tror redan ni förstått vad vi har som mål. Vi siktar högt, riktigt högt och har egentligen hur mycket tid som helst att göra detta på, då vi programmerar och affärsutvecklar branschen, allt för hand - helt själva och tillsammans med alla vi får feedback från, pratar med, handlare, leverantörer, tillverkare och branschens organ såsom Svemo, SMC, MCRF och många fler.

Om företaget

mcparken är ett aktiebolag som grundades under sommaren 2020. Företaget består idag av Pelle johansson, Martin Romanowski, Linus Johansson och Fredrik Anderson. Tillsammans bildar vi det team som initialt arbetar med de tjänster som finns på mcparken.

Hör gärna av er till oss om ni har några frågor. Kontaktuppgifter finns längst ner till höger på sidan. Jag ser fram emot ert samtal! Hälsningar Pelle Johansson & c.o.