Privata vägen till mc-kort del 2/4

Nu har vi klarat av grunderna, vi har löst skyddsutrustning och mc.
Ni som vill veta mer om skyddsutrustning kan kika in FortNine på youtube som har en bra video om det. https://www.mcparken.se/blog/97


Nu ska vi lära känna hojen. 

Vi börjar med allmän fordonskontroll, funkar all belysning? Var sitter batteriet? Är däcken godkända? Hur ser bromsbeläggen ut? Lager, drivlina osv. MCCN har gjort en bra video på fordonskontroll som ni hittar här

https://www.mcparken.se/blog/98


Sen börjar vi med o sitta på hojen och känna av alla reglage och lär oss vad dem gör. Ställ in hojen efter dig, styre, speglar, handtag, sadel och fot reglage.
Man kan även leda hojen och sitta på o rulla för att känna av vikterna balansen och få känn för bromsarna.


Då var det dags att börja köra!

Vi börjar lugnt och försiktigt med grunderna, lågfarts manövrering och allmän känsla för cykeln.
Lär känna drag läget, starta stanna, starta stanna.. igen gas.
Jag låter min kompis Mike köra runt fritt i låg fart utan gas och ständigt jobba med dragläget med kopplingen på en stor öppen yta för att bekanta sig med sin nya hoj.
Vartefter jag ser att han blir mer o mer varm i kläderna ger jag han nya utmaningar, testa växla lite. Kör i en cirkel, vad händer med motorcykeln om du drar in kopplingen respektive om du släpper ut den? Vart har du blicken? Mike säger att det blev mycket enklare när han började slappna av mer och blev mjukare i kroppen.


Efter att ha kört lågfarts slalom, tränat att åka med fullt styrutslag samt kört så sakta man kan på en rak linje går vi vidare till Transportstyrelsens lågfarts bana.

https://www.mcparken.se/blog/99.  Med en bra grund i lågfarts träning är lågfartsbanan inget större problem. Det man lär sig här är att planera sin körning och hålla blicken långt fram så man hamnar rätt inför nästa böj, ta ut svängarna och använd hela banan.


När vi börjar få greppet om lågfarten går vi in på högfarten.
Högfarten kan va svår o träna på då banan är väldigt lång att ställa upp, man får försöka hitta något bra ställe alternativt att man delar upp banan och kör slalom för sig och vändningen för sig.
Den här banan kan va lite meckig, IOM att det går i helt andra farter nu jämfört med lågfarten. När man går in i slalomen kan det kännas som det går väldigt fort, därför är det viktigt att börja i lägre fart och lära sig banan och få in känslan för vändningarna innan man successivt ökar farten.


Bromsning

Bromsningen är rätt simpel, och går smärtfritt.
”Bromsa effektivt och kontrollerat till stillastående, från 70 samt 90 kilometer i timmen”
/STR
Det är bra att börja med bakbromsen så att hojen ”sätter sig” innan man börjar trycka på med massa frambroms. Viktigt är att hålla uppe blicken, det gör att hela förarpositionen hålls upprätt.

Det var allt för detta avsnitt!
Vi hörs i del tre!

2 Gilla


Kommentarer