554 342 visningar · Publicerad 5 år sedan

Kawasaki tittar på hybridmc och assistenter

Publicerad av:
Pelle Johansson
0 0 0
Kawasaki är ett framåtlutat företag och inser att digitaliseringen behöver gå hand i hand med övriga tekniken runt omkring en användare så de arbetar på flera olika håll att hitta möjligheter som både förbättrar och förenklar tillvaron för en förare. En marknad som kommer parallellt är givetvis både elmotorcyklar men även hybridteknik för att möta morgondagens krav.

På mässan i Eicma 2019 berättar kawasaki att de utforskar möjligheterna med hybridteknik för en mc som kombinerar en lite renare körning med bensinmotor samt en elmotor med batterikraft. Mycket handlar ju om trenden att elfordon ökar i städer över hela världen. De nya hybridfordonen är fortfarande i ett tidigt skede på visar på att Kawasaki arbetar seriöst med forskning på sina nya fordon.

Det är inte så mycket information som presenteras men målbilden är att det handlar om att först och främst främja de som pendlar med sin motorcykel på kortare avstånd. Kawasaki har släppt en video som visas att mc:n går på en dyna, byter från bensin till en kombination av båda drivmekanismerna. Kawasaki är inte först ut - Honda har en hybridscooter ute på marknaden medan BMW har avfärdat dessa fordon pg.a problem med storlek och vikt.

Kawasaki har tagit hjälp av hör och häpna spårvagnstekniken där bolaget Kawasaki Heavy Industries tillverkar alla typer av storskalig utrustning, däribland skalbara nickelmetallhybridbatterier (NiMH) som de kallar Gigacells. Dessa används idag på spårvagnarna i Sapporo och forskningen pågår hela tiden. De är inte säkra på att det kommer vara den slutgiltiga försörjningen ännu men de är säkra på att de kommer hitta en lösning av någon form.

Givetvis har nu tjänster som Siri och Google assistenten gjort stora framsteg och även här tittar Kawasaki på möjligheter att exempelvis prata med en GPS, att fråga hur trafiken är på en viss rutt eller hur mycket bensin eller drivmedel har jag kvar. Det kommer självklart att vara helt naturligt att hjälmar och fordon är anslutna med varandra. Lika självklart som inbyggda headset för både musik eller möjlighet att interagera med varandra om man är flera som åker på samma fordon eller tillsammans.