565 869 visningar · Publicerad 5 år sedan

Carry och Tommy - två eldsjälar på Anderstorp

Publicerad av:
Pelle Johansson
0 0 0
Vi fick möjlighet att prata lite med ordförande Carry Mårtensson och hans kollega Tommy Jensen som också är drivande i satsningen Start2ride i Sverige. Här berättar de lite om banan, dess historia och inte minst det behov som finns att få fler ungdomar att vilja tävla i motorsport. Anderstorp är en racingbana med anor från sextiotalet då de tre grundarna Sven "Smokey" Åsberg, Bertil Sanell och rörkrökar´n Bengtsson bildade klubben ARC över en kopp kaffe på Bladhs Cafe i Anderstorp med visionen att inom 5 år arrangera Formel 1.

Banan ritades av ingenjören Holger Eriksson som var anställd på Sven Åsbergs företag med rådgivning av formel 1-föraren Joakim Bonnier. Den stod färdig 1968 med flygfält och en läktare för 3 000 personer. I maj genomfördes en provtävling och den 16 juni invigdes banan med internationella tävlingar. Joakim Bonnier vann ett entimmeslopp och Ronnie Peterson deltog i ett Formel 3-lopp.[3]

Efter flera internationella lopp för både bilar och motorcyklar, förhandlingar med internationella bilsportsförbundet FIA och svenska framgångar inom Formel 1 med Ronnie Peterson fick Anderstorp arrangera Formel 1-tävlingar 1973. Tävlingarna återkom sedan fram till 1978, samma år som Ronnie Peterson förolyckades. Efter hans olycka blev det svårare att få sponsorer och tävlingarna 1979 ställdes in.

Under 1980-talet genomfördes några tävlingar för standardvagnar men framförallt var det en bana för roadracing. Med ökade krav på bullermiljöer fick banan svårare att arrangera tävlingar.

Under 2000-talet genomgick Scandinavian Raceway en omfattande renovering och kunde ta emot större internationella lopp. Ett av dessa var World Touring Car Championship, som körde en tävlingshelg under namnet FIA WTCC Race of Sweden på banan den 28 och 29 juli 2007.

Den 13-15 augusti 2010 var över trettio före detta Formel 1-förare inbjudna att köra en tävling kallad The Race Legends på Scandinavian Raceway. Evenemanget blev aldrig av och ställdes in.

Banrekordet med bil, 1:21,525, sattes av nederländaren Marijn van Kalmthout år 2009 i en Benetton B197 från år 1997. Med motorcykel hålls banrekordet av Wayne Rainey på en Yamaha 500cc på tiden 1:31,107. Detta kan jämföras med sm-guld vinnaren 2020 Alexander Lundh som hade bästa varvtiden på söndagens SM-final i september 2020 på 1:41.225 i det 14:e varvet. Snitthastigheten var 143,15 km/h. Det sägs att Alexander var under banrekordet när det var torrt väglag!

För er som vill vara med och köra nästa säsong, Läs mer om https://www.mcrf.se/start2ride och kontakta de. En upplevelse, glädje, gemenskap och lite adrenalin!