Annons
509 340 visningar · Publicerad 4 år sedan

Hetaste äventyrshojen just nu? Vi har provkört nya KTM 1290 Super Adventure S!

Publicerad av:
Fredrik Andersson
0 0 0

För några veckor sedan kom dem nya versionerna av KTM 1290 Super Adventure S samt R till Din Mc’s butik i Sollentuna. Självklart var jag tidig med att åka över för att ta en närmre titt på dem nya cyklarna. Se filmen där jag och Calle går igenom hojen här! https://www.mcparken.se/blog/165


Vid tillfället snöade det ganska kraftigt ute vilket gjorde att vi var tvungna att skjuta på provkörningen ett tag. Men nu! Nu har jag fått äran att va bland dem första som kört nya Adventure S, S som då är mer ”sporttouring” jämfört med R:en som är mer inriktad på grus och offroad.


Stora skillnaden mellan S och R är:

  • Elektroniskt justerbart och aktiv fjädring på S
  • Aktiv farthållare på S
  • Gjutna fälgar istället för ekerhjul samt krashbågar på R


Dags för provkörning då! Första gången ja sitter på en hoj på några månader och mycket skräp på vägarna gör att jag börjar försiktigt i ”street” läge. Här har man mycket support från alla säkerhets system och man får en lång mjuk gasrulle. Trots sina 160hk och 140nm, så känns den aldrig skrämmande eller svårkontrollerad. Men när man börjar bli varm i kläderna och väljer att vrida lite längre på rullen, då händer det grejer! Har man lätt för att skapa beroenden så är det ingen bra idé att provköra den här hojen, om man inte tänkt o köpa den såklart. För beroende framkallande är den garanterat.


När man börjar närma sig 4500-5000rpm så frågar den kaxigt, ”ja ska du gasa då?” Och det man får till svars om man då ger på är en varm känsla i hela kroppen. Det svarar så fint och insuget ylar gött efter mer luft. Det skjuter på bra med effekt så pass att det är lätt att det blir lättstyrt på flertalet av växlarna! Och självklart finns det gott om bottenvrid redan från 2000 rpm. Så allt är frid o fröjd, KTM får topp betyg på allt? Nej, tyvärr är denna hoj precis som alla andra inte helt felfri. Jag har såklart hittat några små saker som jag kan störa mig på.


Det första tog ungefär 27 meter att hitta. Med mina smått förstora vinterhandskar så är det en utmaning att stänga av blinkersen, det kan absolut vara handhavande men jag vet att fler har problem. Efter att ha kört hojen ett tag börjar man få grepp om det men det är ändå inget man gör med förtroende.


Nr 2, sadeln går att höja och sänka genom att man plockar av sadeln och sätter tillbaka den i ett annat läge. Det är en bra funktion och även om det kan vara lite pilligt att ställa om den så går det absolut att utföra. Problemet uppstår när sadeln är i höga läget och man gasar på kraftigt, då hände det för mig att sadeln glider bakåt och hamnar i låga läget igen. Efter 3 försök nöjer jag mig med att sitta lågt.


Sen kommer vi till tankningen, jag som åker mycket och ibland långa stintar vill kunna tanka snabbt och effektivt. Och med en 23 liters tank misstänker jag att det blir en del tankstopp för dem flesta. Ett snabbt tankstopp för mig innefattar att man bara sätter i pumphandtaget i tanklocket och slår på farthållaren och låter pumpen gå själv. 

Men i och med att tanken är så grund tack vare den stora luftburken under så funkar inte det här, utan man måste aktivt stå och hålla i handtaget och smyga i soppan så inte handtaget slår ifrån.


Din MC’s demo hoj är utrustad med Tech pack som låser upp funktioner som QS upp och ner samt fler riding modes. Men ingen handtags värme? Självklart går det att lägga till men det är en sak jag tycker ska vara standard på en äventyrshoj. Det här är såklart små petitesser som få av er kommer att störa er på, men dem finns där. Den goda nyheten är att det finns gott om positiva saker att säga om hojen som helt klart överväger dem små negativa. Motorn har vi redan pratat om, helt fantastisk på alla sätt. Jag ser fram emot när dem börjar komma ut på vägarna med något häftigt slipon system.


Den stora nyheten just nu är ju aktiv farthållare, riktigt imponerad över den.

Den fungerar precis som man vill att den ska, precis som i en bil. Kommer du ikapp någon saktar den ner själv, tar det stopp så varnar den och ber chauffören ta över bromsningen dem sista metrarna innan stillestånd. Ska du köra om? Bara sväng ut bredvid bilen så känner den av att det är fritt och gasar upp till önskad fart igen. Men hur är det om man behöver växla med farthållaren i då? Inga problem, du kan använda den silkeslena quickshiftern både upp och ner medans hojen kör på farthållaren.


Nu körde jag inte den förra generationen speciellt mycket men jag kan säga att jag är mycket nöjd med chassit på nya hojen. Den känns rätt ”hård” och sportig men ändå bara flyter den över ojämnheter, och det går även att elektriskt justera in fjädringen. Det finns även ett auto läge där hojen själv känner av underlaget och justerar efter det. Det finns mycket att skriva och mycket nya komponenter på hojen, i princip allt på hojen är antingen utbytt eller förbättrat. Men i det stora hela så har KTM 1290 Adventure, som alltid varit en av dem bästa äventyrshojarna och omtyckt av många, nu blivit ännu bättre.


Jag skulle varmt rekommendera den här cykeln till dig som är lite gasglad av dig men som även uppskattar bekvämlighet och funktion. Jag kommer att göra ett separat inlägg där jag jämför denna KTM mot BMW’s GS, håll utkik efter det avsnittet. Som vanligt vill jag lämna ett stort tack för förtroendet av Din Mc som alltid ställer upp och lånar ut hojar till oss på mcparken så ni läsare kan få en närmre inblick i varje hoj. 


Tack till er läsare som lägger tid på att kolla bloggen när ni får några minuter över, det uppskattas verkligen!