521 208 visningar · Publicerad 5 år sedan

Mike letar hoj! Del 6/6

Publicerad av:
Fredrik Andersson
0 0 0

Som ni säkert kan se så är valet gjort, en joker i kortleken. Är det en Ducati Monster 821? Nej, inte riktigt, dom är väldigt lika men det här är faktiskt storebror Monster 1200S 2017.

Men hur blev det såhär då? Luta er tillbaka så ska jag förtälja. Majoriteten av motorcyklarna i dag är väldigt bra och har ofta komponenter från stora tillverkare som Bosch och liknande. Så det är mera en fråga om utseende, karaktär och hur dom får oss att känna oss som utmärker motorcyklarna. Vad jag anser är en trevlig motor karaktär, kanske någon annan tycker är olidligt. Smaken är som Tjeckoslovakien, delat. 

Monster 821 var en väldigt trevlig hoj, med vackra köregenskaper och utseende. Men motorn från KTM 890 R var svår att glömma, så en slags kompromiss resulterade i en större Monster. För runt samma pengar som en ny 821:a så kan man få en bättre begagnad 1200:a. 

Så vad får man då med det större Monstret? Självfallet en större motor på 1198 kubik som levererar rykande 150 hästar och hela 126 newtonmeter. Tekniken är också vassare med en Bosch IMU som möjliggör kurv ABS samt Traction control, något jag verkligen vurmar om. Samt om man som jag väljer”S” modellen så ingår det 48 mm Öhlins framgaffel, Öhlins monoshock i bak, 330 mm frambromsar med ett par Brembo M50 bromsok, lättare fälgar, DRL led system och självklart quickshifter upp samt ned. 

En riklig buffé av godsaker som inte görs sämre utav att tidigare ägaren monterat en SC Project ljuddämpare. 

Körställningen är sportig och något framåtlutad. Motorcykeln känns kompakt men inte obekväm på något sätt, säteshöjden är ställbar mellan 795 - 820 mm. 

Men det som stjäl hela showen är utan tvekan motorn, speciellt om man gjort sig av med det astmatiska original systemet ( blir en fin väggprydnad), så den får andas lite bättre. Här bjuds det på klassiskt Ducati ljud från tomgång till redline. Det bluddrar mysigt när man motorbromsar och smäller vid högre varv, ryktena går även att den skjuter eld vid fullgas växlingar. Prestandan är brutal, redan från 3500 rpm skjuter den på duktigt och varvar man ur den så får man smaka på ett elakt toppregister. Till och med ångloket BMW R1250R rår inte på Monstret när det kommer till brutal acceleration. 

Även fast den väger 210kg våt så känns den atletisk och vass i kurvorna, Öhlins fjädringen hjälper ju såklart till med mycket av den biten. Något som Ducati alltid varit måna om är bra bromsar och det är samma visa här, Brembo M50 är samma bromsar som användes på Panigale 1299. 

Men trots brutaliteten så är den väldigt lättkörd, inte alls uttröttande och ettrig som man skulle kunna tro. Byter man bort ” sport” läget mot ”touring” så blir gasen väldigt avslappnad. Att ”cruisa” runt i stan eller ta en längre tur är inga som helst problem. Den är väldigt mångsidig. 

Säsongen har knappt börjat, och jag ser fram emot att lägga många mil varierad körning bakom mig. 

Men redan nu kan jag säga att jag är otroligt nöjd, även fast temperaturerna varit nere på nära minusgrader, så har den tiden jag hittills hunnit samla ihop i sadeln varit enbart njutandes. 


Ducati Monster 1200S finns från 164.900:- på @desmocenter http s://mcparken.se/product/3345

Stort tack till Mike själv som skrivit detta inlägg!

Du har läst blogg serien ”Mike letar hoj!” Håll ögonen öppna för mer bloggar framöver!